Afscheid op werk

Posted on 6th mei 2009 by Annet in Kaapstad, Townships, vrijwilligerswerk

Op 29 april had ik mijn laaste werkdag, maar we hadden een afscheidslunch de dag daarvoor. Ewout en Peter kwamen ook gezellig langs. Iedereen had wat eten mee gebracht en we hebben heerlijk genoten van al het lekkers wat er op tafel stond. Ik kreeg kaarsenstandaards van mijn collega’s als aandenken en heerlijke chocolade. Het afscheid was wel moeilijk, ik zal ze heel erg missen, maar we houden contact via facebook e.d.

Op mijn laatste werkdag zijn Ewout en Peter naar het Two Ocean Aquarium geweest. Peter zal in zijn gastblog hier de foto’s van showen.

Peter op visite: District Six, Shark cage dive & surfen

Posted on 6th mei 2009 by Annet in Kaapstad, Shark Cage Dive

23 april kwam Peter met enige vertraging aan op het vliegveld in Kaapstad. Hij had een tussenstop in Windhoek, Namibië vanwege een passagier die tijdens de vlucht onwel geworden was. Na een paar drankjes te hebben gedaan thuis, gingen we lekker slapen.

De volgende dag gingen we de stad in. Eerst bij One World (reisbureautje) een ’shark cage dive’ geboekt voor zondag, even over de markt gelopen en daarna richting de Tafelberg gereden om van het uitzicht over Kaapstad te genieten. Helaas stond er teveel wind om de Tafelberg op te gaan, maar onderaan de berg was het uitzicht ook al goed. ’s Avonds zijn we gaan bowlen en hebben daarna nog wat spelletjes gedaan in de game hal naast de bowlingbanen. Vooral de paardenrace was erg lachen, maar wel vermoeiend.

Zaterdag was het een erg regenachtige dag, dus besloten we om naar het District Six museum te gaan. District Six was een gebied in de stad waar vroeger veel gekleurden en zwarten woonden, maar die uit de stad gezet zijn door de blanken toen de wet van de apartheid werd ingevoerd in 1966. De mensen werden naar de Cape Flats (vlak gebied buiten de binnenstad) gestuurd en families vielen hierdoor uit elkaar. In het museum zie je foto’s en verhalen van toen, veel leeswerk en een beetje onduidelijk, dat was wel jammer.

Daarna wilden we naar het Green Point Stadium waar volgend jaar, WK 2010 een aantal wedstrijden gespeeld worden, maar het bezoekerscentrum was al gesloten. Volgens de planning moet het stadion december dit jaar af zijn. We vroegen ons wel af of ze het wel gaat redden, het zit er nog steeds uit als een bouwput!

Zaterdagavond gingen we vroeg naar bed, want de volgende dag moesten we er om half 5 uit voor de shark cage dive. We werden om half 6 opgehaald bij een hotel om vervolgens 2 uur later aan te komen in Gansbaai. We kregen een ontbijtje en moesten een formulier ondertekenen dat we de organisatie niet aansprakelijk zouden stellen, mocht er iets fouts gaan. Na een uitleg over hoe de dag zou verlopen, gingen we in het busje richting de boot. Daar stapten we aan boord en werd de boot te water gelaten.

Na een kwartiertje varen, ging de boot voor anker vlakbij een eiland, genaamd Dyer Island. Iedereen ging op het bovendek zitten en het aas (tonijnkop) uitgegooid en was het wachten op witte haaien. We zaten er helemaal klaar voor, stinkende wetsuits aan en als er een haai tevoorschijn zou komen, konden we gelijk in de kooi. We hebben 3 uur gewacht… geen haai te bekennen! Gelukkig was het zonnig en vermaakten we ons door “Wie ben ik?” en “Wat ben ik?” te spelen. We baalden wel ontzettend, maar gelukkig hadden we de mogelijkheid om een andere dag nogmaals te gaan. We zouden dan alleen voor de transport moeten betalen, dus na de lunch boekten we gelijk voor zaterdag, 2 mei.

Maandag was ik vrij, omdat het Freedom Day was. Freedom Day wordt gevierd, omdat op 27 april 1994 de Zuid-Afrikanen voor het eerst mochten stemmen. Toen zijn we gaan surfen! Lucien, een vriend van de kerk, gaf ons les. We spraken rond half 10 af in Muizenberg, 20 minuutjes rijden van huis. We huurden wetsuits en boards en daar gingen we… Eerst even oefenen op het droge en daarna het koude water in. Echt koud, ongeveer 10 graden. Het was erg leuk om te doen. Ewout ging na anderhalf uur erg goed, hij kreeg het voor elkaar om op het board te blijven staan! Surfen, dat gaan we zeker nog een keer doen!!